CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, November 21, 2009

Antara imej dan perilaku...

Assalamualaikun dan selamat sejahtera.. persoalan yang sering tertimbul dalam benak fikiran. Antara imej islamik dan perilaku islamik..kadang-kadang kita mudah keliru dan tersalah membuat penilaian.. kita akan lebih menilai dan mengangkat darjat seseorang dengan melihat imej atau perwatakan islamiknya.Berbanding dengan seseorang yang tidak mempunyai imej atau perwatakan islamik tetapi mempunyai perilaku islamik yang diajar dalam agama.

Persoalannya, adakah imej islamik(luaran) menggambarkan perilaku islamik? kita selalu melihat seseorang yang mempunyai imej islamik itu lebih mulia berbanding dengan orang lain, sedangkan ada diantara mereka yang tidak mempunyai perilaku islamik? Untuk kita mudah memahami, antara contoh perilaku islamik ini adalah seperti, menjaga aib sesama insan, tidak menaburkan fitnah(tidak bercakap berdasarkan bukti yang kukuh dan sahih), menjaga hubungan sesama islam, tidak berprasangka buruk semata-mata dan sebagainya..Kenapa kita sering menjadikan imej islamik ini sebagai kayu ukur kepada seseorang itu..sedangkan perilaku islamik itu yang perlu kita jadikan ukuran..apalah gunanya, berperwatakan seorang alim ulama', tetapi bicaranya seperti seorang perosak. Apalah gunanya berperwatakan seorang ustaz dan ustazah tetapi hakikatnya mereka adalah seorang yang membuat fitnah..

Apalah ertinya kita berjuang untk membawa imej islamik di dalam kampus atau di luar kampus sedangkan kita tidak menjaga perilaku islamik? Fitnah memfitnah orang lain untuk memastikan kepentingan politik yang kononnya atas dasar imej islamik yang mahu dibawa. Kita perlu berfikir dgn lebih jelas, bahawa matlamat tidak menghalalkan cara..Tidak menyalah gunakan imej islamik yang ada untuk mengaburi perilaku islamik yang masih tidak nyata.

Kesimpulannya, perilaku islamik adalah satu ukuran yang perlu untuk kita jadikan teladan. Penilaian yang rasional dan matang terhadap seseorang adalah dibuat berdasarkan kepada perilaku seseorang, bukan berdasarkan kepada imej seseorang."dont judge a book by its cover"

3 comments:

Diyana said...

sbb tu de quotes dont judge book by its cover!

2_one said...
This comment has been removed by the author.
2_one said...

salam
sy setuju dgn saudara.menilai pada perilaku terlebih dahulu sblm imej.sekali lg sy katakan sy stuju dgn pandangan saudara.tp cuba kite fikir sejenak..hati menentukan perilaku manusia."ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad.ketahuilah ia adalah hati"kalo xsilap hadith ke-6,hadith hadis 40 an-Nawawi).mungkin hnya nila setitik rosak susu sebelanga.apapun org yg berimej islamik boleh dikategorikan kpd 2 faktor.faktor pertama berimej spt itu krn hipokrik,faktor kedua,kerana hati yg kesannya terpamerlah imej n perilaku islamik..anyway artikel ni menarik.