CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 1, 2009

Bila pilihan raya menjelma.....

Salam sejahtera, pilihan raya kampus akan kembali menghangatkan lagi suasanan kampus ini. Dan seperti biasa suasana politik kampus akan bermula. Agenda mencari kesalahan ahli-ahli MPP akan tiba. Timbullah pelbagai isu berkenaan MPP,Aspirasi,Pro-M dan sebagainya. Isu-isu seperti ini akan berlaku bukan sahaja di USM,malahan di kebanyakan universiti tempatan. Ini adalah realiti biasa keadaan politik kampus. Tetapi jarang sekali kita mencari titik-titik kebaikan yang telah dilakukan oleh MPP, segala keringat yang telah diusahakan oleh MPP, segala bebanan yang ditanggung oleh MPP, segala pengorbanan yang dilakukan oleh MPP,
(sehinggakan ada MPP yang di warning akan di 'BAR' dari exam akibat tidak datang kelas akibat terpaksa menghadiri meeting-meeting yang memerlukan suara pelajar).

Alasan biasa yang akan didengari oleh MPP jika perkara-perkara di atas tidak diketahui oleh pelajar, "kenapa MPP tak sebarkan?". Ini adalah jawapan standard yang akan kita dengari. Kadang-kadang saya terfikir, kalau cerita-cerita tentang kelemahan, keburukan MPP, cepat pulak tersebar. Tak perlu tunggu MPP beri tahu kat pelajar, tahu-tahu dah tersebar. Inilah situasi yang berlaku di USM, saya yakin dan percaya bahawa situasi ini juga berlaku di kebanyakkan universiti dalam negara kita ini.

Kita selalunya mencari kelemahan orang lain, kita selalu mencari jalan untuk menjatuhkan orang lain. Ini lah masalah kita sebagai pelapis kepimpinan negara nanti. Kita sangat suka dan bersemangat untuk mencari kelemahan orang lain. Tapi kita tidak bersemangat dan lesu untuk mencari jalan yang terbaik untuk membantu orang lain maju dan seterusnya berjaya. Pelbagai jalan, pelbagai kritikan boleh dibuat dan pelbagai usaha boleh dilakukan untuk menjatuhkan orang lain. Tetapi sayang, pelbagai jalan buntu dijumpai dan banyak alasan yang tidak membina diberikan ketika untuk membantu orang lain berjaya.

MPP tidak akan selalunya menyebarkan apa yang dilakukan untuk pelajar, kerana mereka yakin bahawa apa yang dilakukan bukan dibalas dengan populariti. Tetapi dibalas dengan kesenangan pelajar yang kadang-kadang mereka sendiri tidak sedar dengan kesenangan yang dikecapi. Saya rasa tidak perlu untuk MPP hebahkan secara besar-besaran untuk memastikan semua pelajar USM yang berjumlah puluhan ribu tahu tentang apa yang MPP sudah lakukan. Tugas MPP bukan untuk mendapat populariti, tetapi tugasnya untuk berbakti. Baik daripada luaran yang dirasai oleh pelajar ataupun dalaman yang tidak dirasai secara terus dengan pelajar.

Menjelang pilihan raya kampus juga, kita akan dapat membaca tulisan-tulisan 'figure' yang nampak lantang bersuara mengkritik MPP, mengkritik ideologi, dan sebagainya. Ingatlah sahabat-sahabat ku sekalian. bahu yang memikul lebih berat daripada mata yang memandang.

Saya perlu akur bahawa kita berada di dalam dunia yang mencabar. Ini adalah harga yang perlu dibayar oleh ahli-ahli MPP yang bertanding dahulu. Niat yang baik akan datang dengan dugaan yang terbaik. Tidak dikatakan sesorang itu beriman jika tidak diuji keimanannya.

Saya selalu berpegang kepada kata-kata Saidina Umar Al khatab, jika kamu cuba memuaskan hati semua orang nescaya kamu sedang memusnahkan diri kamu sendiri.

Wallahualam.