CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, June 23, 2009

Selamat Datang Pelajar APEX


















































Wednesday, June 10, 2009

Mesyuarat Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan


Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan. Alhadulilllah tamat sudah Mesyuarat Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan(MPPK). Mesyuarat tersebut dipengerusikan oleh YAB Tan Sri Dato, Hj. Muhyiddin Bin Yassin, Timbalan Perdana Menteri negara kita. Mesyuarat ini dianggotai oleh perwakilan pelajar daripada IPTA dan IPTS , kementerian-kementerian, dan beberapa jabatan perkhidmatan awam.


Beberapa cadangan yang telah pun dibentangkan oleh perwakilan pelajar antaranya, Pemerkasaan Mutu dan Kualiti Pendidikan Sekolah-sekolah Luar Bandar Negeri Sabah,Transformasi Ekonomi Malaysia ke Arah Persaingan Kompetitif, Cadangan Penubuhan Pusat Kajian Non-Traditional Security Issues, Isu Pengangkutan Awam Melibatkan Golongan Pelajar dan Mahasiswa Di Malaysia dan Isu Pembangunan Wanita. Pada pandangan saya isu yang dibentangkan oleh perwakilan amat menarik untuk direalisasikan. Saya amat berharap agar isu-isu ini dapat direalisasikan dan bukan hanya di dalam mesyuarat sahaja.


Sebenarnya, ada beberapa perkara yang dibangkitkan oleh perwakilan dalam mesyuarat tersebut, antaranya isu PTPTN, isu kelestarian alam sekitar negara, masalah sosial belia, isu 10 subjek dalam SPM, masalah infrakstuktur di sabah dan Sarawak dan isu penghantaran pelajar keluar negara. Pada hemat saya, mahasiswa pada hari ini sudah semakin peka terhadap isu masyarakat sekeliling dan bukan hanya membincangkan isu di kampus semata-mata. InsyaAllah, sebarang pertanyaan lanjut, boleh menghubungi saya melalui blog ini. Sekian


Yang Dipertua MPPUSM dan Majlis Tertinggi

Jemaah Yang Dipertua dan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia