CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, March 11, 2009

Selangkah kaki di Parlimen..


Tepat pukul 4.00 petang, di Dewan Rakyat Parlimen Negara kita, Datuk Seri Najib Razak membentangkan Bajet Mini bagi menghadapi krisis ekonomi global. Sebanyak RM 60 bilion telah diperuntukkan bagi merangsang kegiatan ekonomi dan mengelak negara daripada terjejas teruk oleh krisis ekonomi dunia yang disifatkan antara yang paling teruk dalam tempoh 70 tahun.
Alhamdulillah, saya dan kawan-kawan diberi kesempatan untuk menyaksikan secara langsung pembentangan bajet ini di dalam Dewan Rakyat. Dalam pembentangan Bajet Mini ini, empat teras yang dititik beratkan dalam peruntukan Bajet Mini. Teras pertama,sebanyak RM 2 bilion diperuntukkan dalam mengurangkan pengangguran dan menambahkan peluang pekerjaan. Teras kedua, sebanyak RM 10 bilion diperuntukkan untuk meringankan beban rakyat, terutama golongan mudah terjejas. Teras ketiga, sebanyak 29 bilion diperuntukkan dalam membantu sektor swasta menhadapi krisis ekonomi. Teras keempat, sebanyak 19 bilion diperuntukkan dalam membina keupayaan masa depan. Mudah-mudahan dengan segala peruntukan dalam Bajet Mini akan membantu rakyat negara dalam menghadapi krisis ekonomi dalam dunia ini.

Jika kita lihat, perkembangan ekonomi dunia yang amat negatif ini telah mula menampakkan impaknya ke atas ekonomi negara dalam suku keempat 2008. Eksport dan pengeluaran industri negara mula merosot dan pelaburan berkurangan. Sentimen pengguna juga turut terjejas. Berikutan ini, Keluaran Dalam Negara Kasar(KDNK) telah mencatatkan penurunan ketara rendah sebanyak 0.1 peratus, berbanding dengan purata sebanyak 6.3 peratus dalam tempoh sembilan bulan pertama 2008.

Bagi menghadapi tekanan ekonomi ini.Kerajaan telah mengambil langkah dengan menyuntik peruntukkan yang optimum bagi meransang ekonomi negara kita. Syabas kepada kerajaan negara atas keperihatinan dalam menghadapi krisis ekonomi dunia yang semakin membimbangkan.

2 comments:

lieliq said...

amboi..nie menginap kat mana masa ke parlimen?? en. helmi soh tido mana??

Anggerik UNggu said...

good luck in ur way!!