CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, March 14, 2009

Dont feel any impact in your relationship? come get connected!

ARE you one of those people who rarely touch the Qur'an? Or do you read daily, but don't find it is having the impact on you that it should? Whatever the case may be, these are some simple tips that can help you connect with the Qur'an.

1. Before you touch it, check your heart. The key to really benefiting from the Qur'an is to check your heart first, before you even touch Allah's Book. Ask yourself, honestly, why you are reading it. Is it to just get some information and to let it drift away from you later? Remember that the Prophet Muhammad (peace be upon him) was described by his wife as a "walking Qur'an": in other words, he didn't just read and recite the Qur'an, he lived it.

2. Do your Wudu (ablution). Doing your Wudu is good physical and mental preparation to remind you that you're not reading just another book. You are about to interact with God, so being clean should be a priority when communicating with Him.

3. Read at least 5 minutes everyday. Too often, we think we should read Qur'an for at least one whole hour. If you aren't in the habit of reading regularly, this is too much. Start off with just five minutes daily. If you took care of step one, Insha Allah (God willing), you will notice that those five minutes will become 10, then half an hour, then an hour, and maybe even more!

4. Make sure you understand what you've read. Five minutes of reading the Qur'an in Arabic is good, but you need to understand what you're reading. Make sure you have a good translation of the Qur'an in the language you understand best. Always try to read the translation of what you've read that day.

5. Remember, the Qur'an is more interactive than a CD. In an age of "interactive" CD-Roms and computer programs, a number of people think books are passive and boring. But the Qur'an is not like that. Remember that when you read the Qur'an, you are interacting with Allah. He is talking to you, so pay attention.

6. Don't just read; listen too. There are now many audio cassettes and CDs of the Qur'an, a number of them with translations as well. This is great to put on your walkman or your car's CD or stereo as you drive to and from work. Use this in addition to your daily Qur'an reading, not as a replacement for it.

7. Make Doa (supplication) . Ask Allah to guide you when you read the Qur'an. Your aim is to sincerely, for the love of Allah, interact with Him by reading, understanding and applying His blessed words. Making Dua to Allah for help and guidance will be your best tool for doing this.

Thursday, March 12, 2009

Yang mana satu ku keliru???

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, perbincangan kali ini adalah berkenaan dengan fiqh Al-Aulawiyat. Pada zaman yang serba moden ini, fiqh ini akan banyak membantu kita supaya lebih waras dalam membuat keputusan.

Menurut Al Syeikh Yusuf Al Qardhawi fiqh Al Aulawiyat itu bererti meletakkan suatu pertempatan dengan adil. Segala jenis hukum hakam, amal dan nilai-nilai dalam Islam oleh terikat dengan fiqh Al Aulawiyat ia harus didasarkan kepada prinsip mengutamakan suatu perkara ke atas suatu perkara yang lain. Justeru itu, suatu yang kurang penting tidak wajib dipentingkan. Apa yang wajar didahulukan hendaklah diketengahkan,suatu yang wajar dikemudiankan hendaklah dikemudiankan, perkara yang kecil tidak wajar dibesar-besarkan, sementara perkara yang penting tidak wajar dipermudah-mudahkan. Dengan lain perkataan tiap-tiap suatu hendaklah diletakkan pada tempatnya secara berimbangan. Allah S.W.T berfirman : 'Dan Allah telah meninggikan langit dan meletakkan neraca keadilan, supaya kamu jangan melampaui batas tentang neraca itu, dan tegakkanlah timbangan itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi neraca itu. (Surah Ar Rahman, Ayat 7-9):

Perkara asas dalam hal ini ialah semua aspek hukum, amal, nilai dan taklif tidak berada dalam suatu susunan yang sama. Justeru itu Al Quran mengemukakan hajat yang amat kuat seperti yang terdapat dalam surah At Taubah, Ayat 19 - 20 Allah S.W.T berfirman :
Maksudnya :
'Apakah orang-orang yang memberi minuman kepada orang-orang yang mengerjakan haji dan menguruskan Masjid Al Haram, kamu samakan dengan orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kiamat serta berjihad di jalan Allah. Mereka tidak sama di sisi Allah dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim. Orang-orang yang beriman dan berhijrah di jalan Allah dengan harta benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah, dan itulah orang-orangnya yang mendapat kemenangan'.
Begitulah sedikit sebanyak tentang kupasan berkenaan dengan fiqh ini. selamat beramal!

Wednesday, March 11, 2009

Selangkah kaki di Parlimen..


Tepat pukul 4.00 petang, di Dewan Rakyat Parlimen Negara kita, Datuk Seri Najib Razak membentangkan Bajet Mini bagi menghadapi krisis ekonomi global. Sebanyak RM 60 bilion telah diperuntukkan bagi merangsang kegiatan ekonomi dan mengelak negara daripada terjejas teruk oleh krisis ekonomi dunia yang disifatkan antara yang paling teruk dalam tempoh 70 tahun.
Alhamdulillah, saya dan kawan-kawan diberi kesempatan untuk menyaksikan secara langsung pembentangan bajet ini di dalam Dewan Rakyat. Dalam pembentangan Bajet Mini ini, empat teras yang dititik beratkan dalam peruntukan Bajet Mini. Teras pertama,sebanyak RM 2 bilion diperuntukkan dalam mengurangkan pengangguran dan menambahkan peluang pekerjaan. Teras kedua, sebanyak RM 10 bilion diperuntukkan untuk meringankan beban rakyat, terutama golongan mudah terjejas. Teras ketiga, sebanyak 29 bilion diperuntukkan dalam membantu sektor swasta menhadapi krisis ekonomi. Teras keempat, sebanyak 19 bilion diperuntukkan dalam membina keupayaan masa depan. Mudah-mudahan dengan segala peruntukan dalam Bajet Mini akan membantu rakyat negara dalam menghadapi krisis ekonomi dalam dunia ini.

Jika kita lihat, perkembangan ekonomi dunia yang amat negatif ini telah mula menampakkan impaknya ke atas ekonomi negara dalam suku keempat 2008. Eksport dan pengeluaran industri negara mula merosot dan pelaburan berkurangan. Sentimen pengguna juga turut terjejas. Berikutan ini, Keluaran Dalam Negara Kasar(KDNK) telah mencatatkan penurunan ketara rendah sebanyak 0.1 peratus, berbanding dengan purata sebanyak 6.3 peratus dalam tempoh sembilan bulan pertama 2008.

Bagi menghadapi tekanan ekonomi ini.Kerajaan telah mengambil langkah dengan menyuntik peruntukkan yang optimum bagi meransang ekonomi negara kita. Syabas kepada kerajaan negara atas keperihatinan dalam menghadapi krisis ekonomi dunia yang semakin membimbangkan.

Sunday, March 1, 2009

Mesyuarat Pra-MPPK..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.Alhamdulillah telah selesai Mesyuarat Pra-MPPK(Pra- Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan) semalam pada pukul 5.00ptg. Mesyuarat ini berlangsung selama 2 hari iaitu pada 27-28 Februari bertempat di Institut Latihan Keselamatan Sosial KWSP (ESSET) Bangi. Mesyuarat ini menghimpunkan kepimpinan tertinggi pelajar daripada setiap universiti tempatan dan swasta.Mesyuarat ini dianggotai oleh semua YDP MPP setiap IPTA dan IPTS. Mesyuarat ini bertujuan untuk membincang dan membuat resolusi yang akan dibentangkan kepada Timbalan Perdana Menteri. Sebanyak 7 kertas kerja yang akan bentangkan kepada Timbalan Perdana Menteri kelak, antaranya Dasar Pembanguan Siswa, Pemerkasaan Wanita, Penurunan Harga makanan, dan sebagainya. Antara pembentang kertas kerja pada mesyuarat Pra-MPPK kelmarin adalah YDP MPP USM,MMU,UPM,UPSI,dan UTTAR. Semoga resolusi-resolusi tersebut dapat diambil tindakan oleh kepimpinan tertinggi negara.