CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, January 7, 2009

Perselisihan yang berpanjangan? cukuplah..


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada pembaca sekalian. Pada penulisan kali ini saya ingin membincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan ikhtilaf (perselisihan) yang sering berlaku dalam kehidupan seharian kita. Dalam tulisan Dr Yusuf al-Qardawi dalam bukunya ‘kewajiban menguasai enam jenis fiqh bagi pendakwah islam di alaf baru’. Ikhtilaf(perselisihan) merupakan salah satu fiqh daripada enam fiqh yang terkandung dalam bukunya itu, antara fiqh-fiqh yang terkenal adalah, fiqh Al-Muwazanat, Al-Awlawiyat, Al-Nusus, Al-Waqi’ dan Al-Taghyir. Dalam penulisan hari ini, saya akan membincangkan tentang fiqh Al-Ikhtilaf. Fiqh-fiqh yang lain akan dibincangkan kemudian.

Ikhtilaf tidak pernah memudaratkan hubungan sesama manusia, tetapi malangnya kita di zaman yang jahil ini terlalu jahil dalam mengenal dan memahami fiqh ini. Oleh itu, tidak pelik jika kita pada hari ini sanggup bermusuhan sesama Islam oleh kerana perkara-perkara yang remeh tanpa sebarang penilaian yang benar. Pada zaman ini terdapat banyak kebangkitan jemaah-jemaah,pertubuhan-pertubuhan dan madrasah untuk menegakkan islam dimuka bumi Allah Yang Esa ini, kebangkitan ini. Setiap daripadanya akan membawa kepada manhajnya tersendiri dalam menjalankan kerja-kerja Islam. Tidak menjadi kesalahan untuk mewujudkan pelbagai jemaah dan pertubuhan yang bekerja untuk Islam. Asalkan kepelbagaian yang wujud itu boleh melahirkan kerjasama dan menyebabkan setiap jemaah saling melengkapi antara satu sama lain.

Apa yang menyedihkan hati apabila ada pendakwah islam yang tidak memahami dan menilai ihktilaf, sebaliknya lebih berperanan menimbulkan bibit-bibit perpecahan dan mencari ruang untuk perpecahan. Kebanyakannya hanya bertumpu kepada titik pepercahan bukannya titik pertemuan dan penyatuan. Perkara ini semakin kronik apabila ada jemaah-jemaah yang menganggap hanya jemaahnya sahaja yang benar, manakala jemaah lain adalah salah.

Perlu diingatkan bahawa setiap individu mempunyai ilmu tersendiri dan didalam manhaj setiap jemaah itu, ada kekuatan dan kelemahannya. Oleh kerana itu, kita tidak boleh sesekali untuk menghina jemaah lain apatah lagi mengangkat jemaah sendiri. Sebenarnya golongan yang cuba untuk mengumpulkan orang ramai untuk berpegang kepada satu pendapat sahaja dalam hukum-hukum ibadat, muamalah dan lain-lain cabang agama adalah mereka yang cuba untuk merealisasikan sesuatu yang tidak mungkin akan berlaku.

Percubaan mereka untuk mengahapuskan perselisihan tidak akan membuahkan apa-apa hasil, sebaliknya akan meluaskan lagi perselisihan. Sehubungan dengan itu perselisihan dalam memahami hukum-hukum syarak yang tidak asasi adalah satu keperluan yang tidak dapat dielakkan.

Semoga penulisan ini dapat difikirkan bersama-sama dan kita boleh berkongsi pendapat bersama-sama. InsyaAllah.


1 comments:

ariffss ™ said...

perkara yang perlu difikirkan bersama.. semoga agenda perpaduan ummah dapat direalisasikan dengan gaya keintelektualan mahasiswa apex.. tahniah dah selamat berjuang