CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, December 23, 2008

Jangan Marah ok.

Hindari Perasaan Marah!!!!

“ Marah adalah salah satu di antara panah-panah syaitan yang mengandungi racun. Oleh itu, hindarilah ia agar kamu dapat menewaskan syaitan dan bala tenteranya” – imam syafie-

Asal usul Marah dan Bahayanya?
· Sifat pemarah itu berasal daripada sifat sombong atau ego. Sifat pemarah ada pada hampir semua orang seperti sikap hasad dengki.
· Setiap kelemahan dan kesilapan manusia adalah ujian kepada kita. Allah mahu melihat bagaimana kita bersabar dan malu kepada Allah dengan mengucapkan, “inna lillah wainna lillahi raji’un”

Zoom in cerita!
Pernah ditanya Ahnaf Bin Qais, bagaimana dia mendapat mengekalkan sifatnya yang lemah lembut. Ahnaf menjawab, “Aku belajar dengan Qais bin Asim. Pada suatu hari, sedang berehat-rehat, masuk hambanya membawa panggang besi yang berisi daging panggang yang masih panas. Belum sempat daging itu diletakkan di hadapan Qais, tanpa sengaja besi pemanggang panas itu jatuh terkena anak kecil Qais. Menjerit-jeritlah si anak kesakitan dan kepanasan sehingga meninggal dunia.
Qais melihat peristiwa itu dengan tenang berkata kepada hambanya yang sedang pucat dan menunggu hukuman, “ Aku bukan sahaja tidak marah kepada kamu tetapi mulai hari ini aku akan membebaskan kamu” begitulah sopan santun dan pemaafnya Qais bin Asim,” kata Anhar mengakhiri cerita.
Bukan Qais tidak menyayangi anaknya, tetapi Qais memandang segala kejadian itu adalah daripada Allah. Jika dia bertindak memarahi hambanya, hakikatnya dia memarahi Allah. Dia reda dengan ujian yang ditimpakan kepadanya. Tidak ada dalam kamus hidupnya perkataan kalau ataupun barangkali. Dia tidak merasakan dirinya ‘tuan’ kerana apa yang ada padanya dirasakan amanah daripada Allah. Apabila sampai masanya, Allah akan mengambil kembali.
Kita perlu mengubati hati. Kita perlu membuang rasa ‘ketuanan’ yang menyebabkan kita menjadi pemarah.

Mudah mudahan kita dapat muhasabah diri kita sendiri.Ameen

0 comments: